Badanie znamion – znamiona skórne powinny być poddawane kontroli ze względu na istnienie dużego ryzyka przekształcenia ich w nowotwór złośliwy. Okazuje się, że to właśnie rak skóry jest najczęściej diagnozowany przez onkologów. Wczesne wykrycie „złośliwości” znamion daje ogromną szanse na całkowite wyleczenie.

Zadzwoń i umów wizytę

Badanie znamion – co musisz wiedzieć?
Wskazania do zabiegu Niepokojące objawy, które powinny Cię skłonić do wizyty u lekarza
Jasna karnacja z niebieskimi oczami i piegami Szybkie powiększanie się znamienia
Opalanie skóry na czerwono lub skłonność do oparzeń słonecznych Zmiana kształtu i granic znamion, przybieranie formy asymetrycznej
Rodzinne występowanie czerniaka lub innych nowotworów skóry Zmiana zabarwienia (na czarną lub czerwoną) lub pojawienie się czerwonej obwódki
Genetyczne zmiany dysplastyczne skóry Świąd znamienia lub jego okolic
Posiadanie ponad 50 zmian barwnikowych
  • Pieczenie skóry w obrębie znamienia
  • Zmiany zachodzące na znamieniu – pojawianie się zgrubień, wybroczyn, włosów.

Badanie znamionNajskuteczniejszym i nieinwazyjnym badaniem znamion jest ich ocena przy pomocy dermatoskopu. W Clinica Dermatologica w tym celu korzysta się ze sprzętu najwyższej jakości, to microDERM® Luminis, który imituje chromatyczne widmo światła dziennego. Dzięki temu wszelkie znamiona skórne analizowane są w wielokrotnym powiększeniu. Podstawą badania znamion jest określenie ich charakteru. Najczęściej zmiany barwnikowe mają charakter łagodny, natomiast jeśli istnieje podejrzenie ich „złośliwości” to lekarz kieruje pacjenta na dodatkowe, potwierdzające bądź wykluczające chorobę badania. Jeśli znamię może stanowić zagrożenie dla zdrowia bądź życia należy je usunąć zanim jeszcze doprowadzi do zachorowania na czerniaka złośliwego.

Dr KozickaJednym z najskuteczniejszych kroków profilaktycznych przeciw czerniakowi, ale też ochrony przed nabywaniem nowych znamion jest odpowiednia ochrona przeciwsłoneczna. Kremy z filtrem UVA i UVB powinniśmy stosować przez cały rok, szczególnie na twarz, szyję i dekolt. W okresie letnim sięgajmy po faktor SPF50, zimą i jesienią po SPF30. W okresie silnego nasłonecznienia, unikajmy słońca w godzinach od 10:00 do 16:00mówi dr n. med. Dorota Kozicka, specjalista dermatolog w Clinica Cosmetologica.

Kiedy warto badać znamiona?

• Kiedy osoba charakteryzuje się bardzo jasną karnacją i jasnymi włosami,
  • Kiedy na skórze widoczna jest duża ilość piegów,
  • Kiedy skóra jest skłonna do podrażnień i poparzeń słonecznych,
  • Kiedy na skórze występuje duża liczba zmian o charakterze barwnikowym,
  • Kiedy znamiona maja różną strukturę i wielkość,
  • Kiedy w rodzinie występował już rak skóry.

Profilaktyczne badanie znamion pozwala na:

• Wykluczenie choroby nowotworowej,
  • Wykrycie nowotworu we czesnym stadium choroby,
  • Dużą skuteczność leczenia w przypadku zdiagnozowania nowotworów w początkowej fazie.

1. Czy znamiona mogą pojawić się również w miejscach trudno dostępnych?

Tak. Znamiona występujące na owłosionej skórze głowy, pod pachami lub w okolicach narządów płciowych zaliczane są do grupy znamion atypowych. Najczęściej są wynikiem dziedziczenia, jednak również wymagają obserwacji, gdyż mogą przekształcić się w zmiany złośliwe.

2. Jak często należy zgłaszać się do dermatologa na badanie znamion?

Zaleca się coroczne badanie znamion. Osoby, u których znamiona pojawiają się po ekspozycji na słońce, przybierają zmienne barwy i kształty, powinny je kontrolować częściej. Badanie skóry najlepiej jest wykonywać po wakacjach.

3. Kto jest szczególnie narażony na powstawanie znamion i zmian złośliwych?

W grupie ryzyka znajdują się przede wszystkim osoby o jasnej karnacji, niebieskich oczach i licznych piegach, posiadające znamiona barwnikowe od urodzenia i reagujące na działanie słońca oparzeniem.
Zadzwoń i umów wizytę