Wrastające paznokcie są jedną z najczęściej występujących dolegliwości biorąc pod uwagę płytkę paznokciową. Okazuje się, że wpływ na powstanie tego uciążliwego schorzenia mają nie tylko urazy mechaniczne, ale również czynniki wewnętrzne organizmu – zdarza się, że wrastanie paznokci jest wrodzone i wiąże się to z defektem płytki, która nie jest odpowiednia pod względem wielkości do wałów paznokciowych i łożyska. Warto też dodać, że problem z wrastającymi paznokciami mają najczęściej osoby dorosłe chociaż przypadłość ta może wystąpić także u dzieci.

Jakie są przyczyny wrastających paznokci? To przede wszystkim nieodpowiednie obcinanie paznokci oraz noszenie niewłaściwie dopasowanego obuwia. Wrastające paznokcie to również problem osób, które borykają się z przewlekłą grzybicą. Bardzo często paznokieć zaczyna wrastać w wyniku urazu mechanicznego.

Jak leczyć wrastające paznokcie? Najczęściej lekarz zmniejsza wielkość płytki, dopasowując ją tym samym do wałów paznokciowych oraz łożyska. Do najbardziej skutecznych metod leczenia tej przypadłości zalicza się również zakładanie klamry, by zmienić kierunek wzrostu paznokcia. Z nowoczesnych metod wykorzystuje się reakcję ablacji macierzy przy zastosowaniu eletrokoagulacji bądź laseroterapii. Warto zaznaczyć, ze zabiegi tego typu wyróżniają się doskonalą skuteczności, a przy tym trwają średnio tylko pół godziny; nie powodują też wielkiego bólu. Paznokieć wraca do zdrowego stanu po około dwóch tygodniach od zabiegu a pacjent może cieszyć się dotychczasową aktywnością fizyczną.

Z całą pewnością wskazaniem do przeprowadzenia zabiegów mających na celu leczenie wrastających paznokci jest:

• ból w obrębie paznokcia (głównie wrastają paznokcie na paluchu kończyny dolnej),
  • stan zapalny i wyraźne zaczerwienienie w obrębie wałów paznokcia,
  • wrastanie paznokcia w skórę wału paznokciowego.

Efekty, na jakie można liczyć po zabiegu to:

• niwelowanie bólu,
  • brak problemu z wrastającym paznokciem,
  • zachowanie nawet 80% płytki paznokcia bez konieczności jej usuwania.