Biopsja skóry ma na celu postawienie ostatecznej, trafnej diagnozy. Dzięki pobraniu fragmentu skóry lekarz ma pełną wiedzę na temat rodzaju powstałych zmian, przez co może wykluczyć bądź potwierdzić raka skóry. Biopsja skóry jest równie często stosowana już podczas terapii, a wtedy jej celem jest badanie skuteczności zaleconego leczenia.

O biopsji

Biopsja skóry pomaga lekarzowi zaplanować odpowiedni rodzaj zabiegu czy terapii leczniczej. Pobrany wycinek ocenia się pod względem immunopatologicznym oraz histologicznym, dzięki czemu możliwa jest natychmiastowa diagnoza. Co ważne, biopsja może być wykonana nie tylko na dowolnym fragmencie skóry, ale również błonach śluzowych jamy ustnej, narządów płciowych czy płytce paznokciowej.

Zabieg ten nie należy do najprzyjemniejszych, pacjentowi może towarzyszyć ból, dlatego też biopsję przeprowadza się przy zastosowaniu znieczulenia miejscowego. Po zabiegu pacjent musi nosić specjalny opatrunek – przez kilka dni, zdarza się również, że miejsce pobrania wycinka do oceny musi zostać zszyte.

Biopsję skóry warto wykonać, kiedy:

• wstępnie zdiagnozowano nowotwór skóry,
  • rozpoznano stany przedrakowe bądź podejrzewa się raka,
  • pacjent cierpi na choroby zapalne skóry,
  • pacjent cierpi na choroby płytki paznokcia,
  • na błonach śluzowych zauważono nienaturalne zmiany.

Dzięki biopsji skóry:

• możliwa jest ostateczna i natychmiastowa diagnoza,
  • wyklucza się innego rodzaju schorzenia,
  • możliwy jest dobór najlepszego leczenia.