Przyczyną występowania chorób wenerycznych są różnego rodzaju baterie, wirusy, pasożyty oraz grzyby. W przypadku szeregu z nich wystarcza podstawowe leczenie, inne wymagają natomiast długotrwałej i specjalistycznej terapii, jeszcze inne mają skłonności do częstych nawrotów. Właśnie dlatego odpowiednia diagnoza oraz rozpoczęcie skutecznej terapii powinny przebiegać od razu po pojawieniu się niepokojących objawów. Z wszelkimi zmianami na narządach płciowych należy zwracać się do wenerologa – to właśnie on jest specjalistą od tego rodzaju schorzeń.

Choroba weneryczna - paraTrzeba wiedzieć, że bagatelizowanie objawów choroby wenerycznej może doprowadzić do niebezpiecznych następstw. Nieleczona choroba weneryczna może skutkować nie tylko bezpłodnością, ale również doprowadzić do uszkodzenia narządów wewnętrznych. Okazuje się, że pomoc wenerologa staje niezbędna – objawy chorób wenerycznych mogą być podobne. Należą do nich zmiany skórne zlokalizowane w okolicach intymnych, takie jak grudki, pęcherzyki, nadżerki czy owrzodzenia. Pacjent może odczuwać świąd, pieczenie czy bolesność w ujściu cewki moczowej, a także obserwować nietypową wydzielinę. Tylko fachowa pomoc lekarska i diagnostyka choroby przy użyciu profesjonalnego sprzętu pozwoli skutecznie poskromić chorobę.

Rozpoznanie choroby

Wenerolog, aby prawidłowo zdiagnozować chorobę weneryczną nie poprzestanie jedynie na wywiadzie z pacjentem czy obserwacji zmian. W celu rozpoznania schorzenia najczęściej zaleca:

• badanie ogólne moczu oraz posiew moczu, w tym badanie ogólne moczu i posiew moczu po masażu gruczołu krokowego (tzw. próba trzech szklanek),
  • badanie oraz posiew wydzieliny z narządów płciowych,
  • USG narządów płciowych,
  • badania bakteriologiczne,
  • badania wirusologiczne,
  • badanie dermoskopowe bądź penoskopowe,
  • badanie histopatologiczne,
  • próbę octową.

Wskazania

Wskazaniem do wykonania serii badań są typowe objawy choroby wenerycznej, czyli zaczerwienienie narządów intymnych, ich ból, pieczenie bądź swędzenie, występowanie nietypowej wydzieliny czy też kontakt seksualny z przygodnymi partnerami.

Dzięki wykonaniu kompletnych badań możliwa jest szybka diagnostyka i natychmiastowe wdrożenie odpowiedniego leczenia. Wyleczenie pozwoli natomiast na odzyskanie komfortu fizycznego jak i psychicznego, to również możliwość ponownego rozpoczęcia aktywności seksualnej.