Do występowania chorób wenerycznych przyczyniają się kontakty seksualne. Bardzo często jest to też wynik nieodpowiedniej higieny intymnej. Warto znaleźć lekarza, który w pełnej dyskrecji zdiagnozuje schorzenie oraz kompleksowo poprowadzi profesjonalną i skuteczną terapię. W Clinica Dermatologica w Gdańsku do rozpoznania choroby wykorzystuje się nie tylko obserwację czy wywiad z pacjentem, ale także przeprowadza się szereg potrzebnych badań, dzięki którym leczenie trwa krócej i nie jest uciążliwe dla pacjenta.

Chlamydia

To jedna z najczęściej występujących chorób wenerycznych, która aż w ponad połowie przypadków przebiega bezobjawowo. Chlamydia jest jednak chorobą niezwykle groźną – może prowadzić do bezpłodności bądź trwałego uszkodzenia narządów płciowych. W przypadkach objawowych pacjentki mogą skarżyć się na obecność śluzowo-ropnej wydzieliny z cewki moczowej lub pochwy, bolesność, uczucie pieczenia, a także potrzebę częstego oddawania moczu.

Rzeżączka

Zakażenie rzeżączką u kobiet w wielu przypadkach ma przebieg skąpoobjawowy i mało charakterystyczny. Szacuje się, że tylko 20% kobiet zgłasza się do lekarza z powodu objawów rzeżączki. Typowymi dolegliwościami są obfite, ropne upławy z pochwy lub cewki moczowej. Może występować również pieczenie, ból w czasie oddawania moczu. Rzeżączka może powodować niewielki świąd, pieczenie odbytu, rzadziej bolesne parcie na stolec.

Opryszczka narządów płciowych

Opryszczka narządów płciowych jest chorobą o podłożu wirusowym. U kobiet jej objawem są bolesne wykwity skórne na wargach sromowych, pochwie czy szyjce macicy, początkowo są to drobne pęcherzyki, które szybko przekształcają się w nadżerki pokrywające się strupem. Chora może także borykać się z gorączką, bólami głowy, dreszczami, węzły chłonne pachwinowe mogą być powiększone i bolesne. Zmiany skórne nie tylko bolą, ale również swędzą i pieką.

Kandydoza pochwy i sromu (drożdżyca)

W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost zachorowań na kandydozę sromu i pochwy. Najważniejszym patogenem jest tu grzyb drożdżopodobny Candida albicans. Do zachorowań predysponują przede wszystkim: ciąża, otyłość, cukrzyca, antybiotykoterapia, leczenie immunosupresyjne (w tym również glikokortykosteroidami), stosowanie doustnej antykoncepcji czy hormonalnej terapii zastępczej, AIDS.

Objawy mogą być uciążliwe i prowadzić do dużego dyskomfortu. Należą do nich: świąd, pieczenie, a także bolesność i zaczerwienienie sromu i pochwy czy nieprawidłowa wydzielina z pochwy.

Kłykciny kończyste

Kłykciny kończyste, będące objawem zakażenia wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV), stwierdza się najczęściej u osób młodych i aktywnych seksualnie. Okres wylęgania wynosi od 6 tygodni do 8 miesięcy, średnio jest to około 3 miesiące. U kobiet zmiany lokalizują się najczęściej na wargach sromowych, w pochwie, okolicach odbytu, mogą obejmować szyjkę macicy i cewkę moczową. Początkowo są to drobne, brodawkowate grudki, które z czasem zlewają się tworząc większe ogniska o kalafiorowatej powierzchni. Nieleczone kłykciny kończyste doprowadzają nie tylko do dyskomfortu psychicznego, ale również problemów zdrowotnych bowiem nierzadko są przyczyną rozwoju nowotworu.