Liszaj twardzinowy to choroba atakująca narządy płciowe zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Niestety, do tej pory nie ustalono jednoznacznej przyczyny pojawiania się wykwitów skórnych tego rodzaju. Na szczęście opracowano skuteczne metody, dzięki którym można je leczyć.

Liszaj twardzinowy pojawia się na narządach płciowych oraz odbycie jednak zdarza się, że może umiejscowić się na innych partiach ciała, takich jak tułów, ramiona czy dekolt

Na tego rodzaju chorobę skóry cierpią najczęściej kobiety – w wyniku zmian hormonalnych wywołanych menopauzą, u mężczyzn zaś pojawia się pomiędzy 30 a 50 rokiem życia. Najrzadziej liszaj twardzinowy występuje u dzieci.

Przyczyny

Do tej pory nieznana jest jednoznaczna przyczyna choroby. Fakt ten wiąże się również z tym, że liszaj twardzinowy, który umiejscawia się na genitaliach jest chorobą bardzo wstydliwą, a pacjenci niechętnie zgłaszają się do lekarza. Okazuje się jednak, że liszaj tego rodzaju może być dziedziczony, wpływ na jego występowanie mają też choroby towarzyszące, takie jak cukrzyca, zaburzenia hormonalne czy bielactwo. Większe ryzyko na zachorowanie mają też osoby, które są nosicielami wirusa HPV, są zarażeni krętkami czy atopowymi mikrobakteriami.

Objawy

Liszaj twardzinowy pojawia się na narządach intymnych. U mężczyzn diagnozuje się do najczęściej na żołędzi i napletku. U kobiet natomiast wykwity występują na wargach sromowych, kroczu i okolicy okołoodbytniczej. Zmiany skórne występują w postaci niewielkich, białawych grudek, które bagatelizowane bardzo szybko zmieniają się w duże, bolesne zmiany z tendencją do bliznowacenia i zniekształceń. Zmianom na narządach płciowych u kobiet typowo towarzyszy dokuczliwy świąd.

Liszaj twardzinowy u kobiet

Trzeba zaznaczyć, że kobiety chorują na liszaj twardzinowy nawet 10 razy częściej niż mężczyźni. Co więcej, nawet u co piątej pacjentki zmiany skórne występują nie tylko na narządach płciowych, ale również tułowiu, szyi czy ramionach. Choroba najczęściej pojawia się w wyniku zmian hormonalnych, w okresie menopauzy.

Liszaj twardzinowy występuje w postaci białawych grudek, które nieleczone przekształcają się w większe, zlewające się zmiany. W kolejnym etapie wykwity zmieniają się w bolesne blizny – największy ból odczuwa się podczas aktywności seksualnej

Liszaj twardzinowy wymaga natychmiastowego leczenia, nie zaniknie samoistnie i co więcej, może przyczynić się do powstania groźnych powikłań.

Liszaj twardzinowy u mężczyzn

Mężczyźni chorują na liszaj twardzinowy rzadziej aniżeli kobiety, natomiast to właśnie u nich choroba ta występuje w dużo bardziej zaawansowanych stadiach. Liszaj twardzinowy występuje na męskich narządach płciowych czy odbycie pod postacią białawych, perłowych grudek – te powodują, iż w miejscu zmian skóra jest znacznie cieńsza i bardziej podatna na uszkodzenia, po pęknięciach pojawiają się natomiast bolesne nadżerki.

W skrajnych przypadkach liszaj doprowadza do powstania nowotworu. Liszaj twardzinowy w każdym przypadku wymaga natychmiastowego leczenia

Niestety, najczęściej dermatolodzy spotykają się z zaawansowanym już stadium tej choroby, liszaj pojawiający się na męskich genitaliach jest problemem bardzo wstydliwym. Okazuje się, że nierzadko jedyną formą skutecznego leczenia jest wtedy obrzezanie bądź przeszczep skóry.

1. S. Jabłońska, S. Majewski, Choroby skóry, Warszawa, 2002
2. Jerzy Stachura Wenancjusz Domagała (red.) Patologia znaczy słowo o chorobie. Tom II – Patologia narządowa. Wydawnictwo PAU, Kraków 2005
3. Stefania Jabłońska, Sławomir Majewski Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową PZWL 2005