Niemal 44% porodów kończy się w Polsce cięciem cesarskim, a co za tym idzie duży odsetek kobiet boryka się z poważnym problemem jakim jest blizna po cesarce. Czy istnieją skuteczne metody poprawiające wygląd, ale i jakość życia z blizną po cc? Oczywiście, że tak – przeczytaj jakie są najczęstsze komplikacje i jakimi specjalistycznymi metodami z nimi walczyć.

Blizna po cesarce – pielęgnacja i problemy z nią związane

Blizna po cesarce, nazywana często najpiękniejszą blizną na ciele kobiety, nierzadko staje się dla jej posiadaczki prawdziwym utrapieniem – nie tylko ze względów czysto estetycznych, ale i zdrowotnych. Należy pamiętać, iż to, co widoczne na skórze jest tylko częścią blizny, która dotyczy wszystkich powłok ciała przeciętych w trakcie wykonywania cc. Dlatego też jest blizną dosyć skomplikowaną, która często mimo prawidłowej pielęgnacji przysparza wielu problemów w trakcie gojenia, a nawet już po jego zakończeniu.

Jeśli zastanawiasz się nad usunięciem blizny po cesarskim cięciu koniecznej wejdź na:

Blizna po cesarce – komplikacje

Blizna po cesarce powstała już po skończonym procesie gojenia rany może być powodem różnego rodzaju komplikacji i objawów, m.in. blizna może być zbyt twarda i przerosła, może dojść do powstania bliznowca.

Twarda blizna po cesarce, a także jej zgrubienie jest najczęściej występującym typem komplikacji u kobiet po zabiegu cc. Występowanie takich powikłań jest nie tyle problemem czysto estetycznym dla kobiety (często blizna po cesarce wygląda na pierwszy rzut oka prawidłowo), ale dużym dyskomfortem w codziennym funkcjonowaniu (m.in. uczucie rozciągania przy ruchach, a niekiedy ból przy napinaniu mięśni brzucha). Zgrubienie blizny po cesarce może ewoluować w powstanie bliznowca. Bliznowiec po cc dotyka mniejszej liczby kobiet. Jest to nadmiernie rozrośnięta, narosła tkanka charakteryzująca się nieregularnym kształtem i często zmienionym, sino-czerwonym kolorem, będąca nie tylko źródłem dużego dyskomfortu estetycznego dla kobiety, ale czasami dodatkowych objawów, np. świądu.

brzuch po cesarce

Blizna po cesarce – dedykowane zabiegi

Blizna po cesarce i komplikacje z nią związane nie są łatwe w całkowitym ich usunięciu, czy korekcji. Kiedy masaże, czy specjalnie dedykowane do tego typu problemów kremy nie pomagają, ze skuteczną pomocą przychodzi kosmetologia i medycyna estetyczna. Dopiero w takich placówkach problem i stan blizny po cc zostaje prawidłowo zdiagnozowany i oceniony, a na podstawie badania dopasowane zostaną odpowiednie zabiegi.

Do takich zabiegów należą:

• Laser Emerge,
  • Mezoterapia igłowa,
  • Dermapen.

Blizna po cesarce – zastosowanie lasera Emerge

Blizna po cesarce jest rodzajem blizny, dla którego dedykowany jest skuteczny, mało inwazyjny zabieg z użyciem lasera Emerge. Jest to rodzaj lasera frakcyjnego, który świetnie sprawdza się w walce z powierzchniowymi niedoskonałościami skóry. Dzięki specjalnej wiązce laserowej o odpowiedniej długości dochodzi do kontrolowanych mikrouszkodzeń warstw naskórka i skóry właściwej, które stymulują proces odbudowy, namnażania się włókien kolagenowych i elastynowych, regeneracji i w rezultacie do powstania całkiem nowych, zdrowych komórek skóry.

Sam zabieg nie wymaga podania znieczulenia miejscowego, na życzenie pacjenta mogą zostać zastosowane miejscowe środki przeciwbólowe zarówno w trakcie, jak i po wykonaniu zabiegu

W trakcie przykładania głowicy lasera do powierzchni skóry wysyłane są mikrowiązki światła penetrujące jej warstwy na głębokość ok. 1,5 mm. Procedura może wiązać się z nieznacznym dyskomfortem ze strony pacjenta. Efekt, który występuje bezpośrednio po zabiegu to zaczerwienienie skóry w miejscu działania urządzenia. Podrażnienia mogą utrzymywać się do około 7 – 14 dni. Efekt końcowy to zdrowsza, bardziej elastyczna skóra, z wyraźnie mniej widoczną blizną. W celu uzyskania jak najlepszych rezultatów zaleca się wykonanie serii zabiegów laserem Emerge.

Blizna po cc – zgrubienie i zabiegi mezoterapii igłowej i mikroigłowej

Blizna po cc – zgrubienie, przerost, czy powstały bliznowiec po cesarce – również w tych przypadkach zalecane są zabiegi pobudzające tkanki do regeneracji. Jednym z rozwiązań jest zabieg mezoterapii igłowej, w którym za pomocą specjalnej kaniuli podaje się zestaw składników aktywnych. Dodatkowym działaniem jest samo działanie mechaniczne, również mające wywołać stymulację tkanek.

Jednym z najnowocześniejszych zabiegów bazujących na uzyskaniu efektu regeneracji poprzez nakłuwanie skóry jest zabieg mezoterapii mikroigłowej przy użyciu urządzenia Dermapen

W tym przypadku stosuje się głowicę zakończoną malutkimi igiełkami, które pulsując i powodując mikronakłucia również wprowadzają składniki aktywne w warstwy skóry dodatkowo je stymulując. Głębokość nakłuć i zastosowanie odpowiednich substancji aktywnych powoduje stymulację kolagenu, elastyny czy fibroblastów, co daje efekt zregenerowanej skóry i mniej widocznej blizny.

Blizna po cesarce nie musi być problemem nie do rozwiązania. Ale należy i warto zgłosić się z tym problemem do specjalistów i skorzystać ze skutecznych metod leczenia.

1. Mojsiewicz-Pieńkowska K., Łukasiak J., Polidimetylosiloksany jako substancja czynna preparatów farmaceutycznych, 2005
2. Kerckhove E., Stappaerts K., Boeckx W., Van den Hof B., Silicones in the rehabilitation of burns: A review and overview, 2001