Blizny po ospie to poważny problem, z którym często borykają się osoby, które przeszły tę chorobę w dzieciństwie lub późniejszych latach życia. Dowiedz się w jaki sposób powstają i jakie są możliwości ich zredukowania.

Blizny po ospie – defekt skórny po przebytej chorobie

Blizny po ospie, określane także jako dziury po ospie, to najczęściej występujące powikłanie po przebytej chorobie. Ich przyczyną są zwykle zakażenia wyprysków przez drobnoustroje lub rozdrapywanie powstałych w przebiegu choroby krostek

Prawdopodobieństwo powstania blizn zwiększa się, gdy ślady są większe i trudne w gojeniu. Zależy to w dużym stopniu od indywidualnych uwarunkowań i reakcji organizmu. Jasne ślady na skórze nie są wprawdzie zagrożeniem dla zdrowia, ale stanowią poważny defekt estetyczny, który może być przyczyną kompleksów, a nawet izolacji społecznej (zwłaszcza, gdy blizny po ospie pokrywają znaczną część twarzy). Na szczęście istnieją skuteczne metody, aby się ich pozbyć.

Przeczytaj artykuł na temat zabiegów redukujących blizny po ospie:

Blizny po ospie

Blizny po ospie – jak powstają?

Blizny po ospie to jedno z najczęstszych powikłań. Spośród wszystkich objawów ospy najbardziej charakterystyczne są pojawiające się na całym ciele krostki niewielkich rozmiarów, w odcieniu czerwonym. Wraz z upływem czasu, napełniają się one płynem i powodują uporczywe swędzenie zakażonych obszarów. W końcu pozostaje po nich strupek, który po odpadnięciu może ukazać nieatrakcyjne wgłębienie w skórze. Jest to efekt zakłócenia naturalnych procesów gojenia się uszkodzeń skóry – najczęściej poprzez zakażenie drobnoustrojami.

Blizny po ospie – profesjonalne metody redukcji

Bliznami po ospie powinni zajmować się profesjonaliści. Coraz więcej pacjentów odwiedza gabinety kosmetyczne w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie, co na blizny po ospie pomoże najlepiej. Zabieg usuwania blizn, także tych powstałych na skutek choroby, nie jest łatwym procesem. Nie każda metoda będzie skuteczna, należy więc wybrać sprawdzone rozwiązanie.

Satysfakcjonujące rezultaty dają tylko zabiegi profesjonalne:

• laser Emerge,
  • Dermapen,
  • mezoterapia igłowa.

Zabiegi wykonywane są najczęściej w kilku lub kilkunastu seriach. Wymaga to nie tylko cierpliwości, lecz także realistycznych oczekiwań – nie każdą bliznę da się zupełnie zredukować, zwłaszcza jeśli jest bardzo głęboka. Jednak zawsze zabieg przyniesie poprawę estetyczną poprzez znaczne spłycenie dziury po ospie

W przypadku każdego zabiegu kosmetycznego należy skonsultować się z kosmetologiem w celu wybrania optymalnej indywidualnej metody leczenia, ustalenia czasu jej trwania oraz wykluczenia ewentualnych przeciwskazań. W przypadku wystąpienia wątpliwości, pacjent może zostać skierowany do poradni dermatologicznej.

Blizny po ospie – terapia laserem Emerge

Palomar Emerge

Blizny po ospie to szczególny rodzaj defektu skórnego, który poddaje się redukcji. Nie istnieje lepsza metoda usuwania blizn niż zabieg laserowy. Można w tym celu wykorzystać laser Emerge. Działanie wiązki laserowej na blizny po ospie polega na dotarciu wgłąb skóry i spowodowaniu tam kontrolowanych mikrouszkodzeń. Skóra zostaje pobudzona do procesu intensywnej regeneracji i produkcji nowych włókien kolagenowych. Laser stosuje się najczęściej w celu redukcji blizn po ospie na twarzy.

Usuwanie blizn po ospie za pomocą mezoterapii

Usuwanie blizn po ospie można też przeprowadzić za pomocą mezoterapii. Mezoterapia igłowa to technika polegająca na wprowadzeniu do skóry koktajlu ze składnikami odżywczymi za pomocą kaniuli. Zabieg ten powoduje mobilizację tkanek do regeneracji poprzez produkcję włókien kolagenowych.

Na blizny po ospie – zabieg Dermapen

Dermapen

Na blizny po ospie może pomóc także skuteczny zabieg Dermapen. Jego specjalna głowica zakończona jest mikroigiełkami, które podają do skóry składniki odżywcze. Regeneracja naskórka jest mobilizowana w dwójnasób: poprzez działanie składników aktywnych, a także na skutek mechanicznej stymulacji.

Blizny po ospie – lepiej zapobiegać niż leczyć!

Blizny po ospie to pamiątka, której każdy wolałby sobie  zaoszczędzić. Gdy zaatakuje nas wirus ospy, warto pamiętać o profilaktyce, aby zminimalizować ryzyko powikłania w postaci blizn na skórze. Najskuteczniejszym sposobem jest powstrzymanie się od rozdrapywania strupków, albowiem jest to główna metoda powstawania niepożądanych śladów.

Należy także jak najbardziej ograniczyć ilość bakterii w okolicach krostek, dlatego wskazana jest wyjątkowa troska o higienę: częste zmienianie ręczników, mycie rąk i całego ciała, pranie bielizny i pościeli w temperaturze nie niższej niż 60 stopni Celsjusza. Nie są to wymagające restrykcje, jednak mogą w znacznym stopniu przyczynić się do eliminacji problemu blizny po ospie.

1. Fife D., and Zachary Ch.B., Combining Techniques for Treating Acne Scars, 2012
2. Khatri K.A., Mahoney D.L., McCartney M.J., Laser scar revision: A review, 2011
3. Nouri K., Vidulich K., Rivas M.P., Lasers for scars: a review, 2006
4. Broniarczyk-Dyła G., Tazbir M., Zastosowanie mezoterapii w lecznictwie dermatologicznym, 2009