Owrzodzenia, przebarwienia skóry w okolicach narządów intymnych, wydzielina z cewki moczowej czy ból podczas oddawania moczu bądź aktywności seksualnej to najczęściej występujące objawy chorób wenerycznych u mężczyzn. Żadnych niepokojących objawów nie można bagatelizować bowiem nieleczone choroby tego rodzaju mogą prowadzić do groźnych następstw, w tym niepłodności czy nowotworu.

Choroby weneryczne u mężczyzn występują powszechnie – osoby aktywne seksualnie mogą się nimi zarazić nawet stosując prezerwatywę. Wylicza się, iż tylko w ciągu jednego roku, w Europie Zachodniej zdiagnozowano pod kątem schorzeń tego rodzaju blisko 17 milionów mężczyzn

Według specjalistów, którzy zajmują się rozpoznawaniem i leczeniem chorób wenerycznych, te najbardziej łagodne to infekcje bakteryjne, takie jak chlamydia czy rzeżączka. Podobnie jest w przypadku chorób pasożytniczych, takich jak świerzb, natomiast trudne do leczenia są infekcje wirusowe, które bardzo często nawracają.

Objawy chorób wenerycznych u mężczyzn

Choroby weneryczne długo nie pozwalają mężczyznom na bagatelizowanie stanu narządów płciowych. Najczęściej, zaraz po infekcji dochodzi do przewlekłego bólu, który uniemożliwa nie tylko uprawianie seksu, ale też oddawanie moczu. W wielu przypadkach na genitaliach pojawiają się grudki, krostki, pęcherzyki, owrzodzenia oraz zaczerwienienie. Bardzo często mężczyzna zauważa niepokojącą wydzielinę z cewki moczowej, narządy intymne szczypią, pieką bądź swędzą.

Chlamydia

Najczęściej specjaliści zajmujący się schorzeniami skóry mają do czynienia z pacjentami, u których diagnozuje się chlamydię. To choroba bakteryjna, która bardzo często przebiega bezobjawowo bądź objawy są na tyle łagodne, że chorzy nie widzą konieczności udania się na konsultację lekarską. Chlamydia jest jednak chorobą niezwykle groźną – może prowadzić do bezpłodności bądź trwałego uszkodzenia narządów płciowych. Z całą pewnością do lekarza powinni zgłosić się mężczyźni, którzy odczuwają nawet niewielki ból, pieczenie podczas oddawania moczu, ból jąder, ból w czasie odbywania stosunku bądź zauważyli wydzielinę z cewki moczowej, która w tym przypadku jest najczęściej wodnista, śluzowa.

Rzeżączka

Objawem rzeżączki jest obfita, ropna wydzielina z cewki moczowej. Pojawia się też pieczenie, ból w czasie oddawania moczu oraz kału. Rzeżączka może powodować silny świąd, w tym świąd odbytu. Bagatelizowana może być przyczyną niepłodności.

Opryszczka narządów płciowych

Opryszczka narządów płciowych jest chorobą o podłożu wirusowym. Jej objawem są bolesne wykwity skórne na genitaliach, początkowo są to drobne pęcherzyki, które szybko przekształcają się w nadżerki pokrywające się strupem. Chory może także borykać się z gorączką, bólami głowy, dreszczami. Zmiany skórne nie tylko bolą, ale również swędzą i pieką.

Kłykciny kończyste

To następstwo zakażenia wirusem HPV (wirus brodawczaka ludzkiego). Sam wirus bardzo często przez długi czas nie daje żadnych objawów, u 50% nosicieli zanika on samoistnie, jednak u wielu powikłaniem zakażenia HPV są właśnie kłykciny kończyste. Są to skórne wykwity pojawiające się na genitaliach – u mężczyzn najczęściej na prąciu, żołędzi czy okolicy wędzidełka. Bagatelizowane kłykciny doprowadzają nie tylko do ogromnego dyskomfortu psychicznego (wykwity w zaawansowanym stadium przypominają swoją strukturą kalafiora), ale również problemów zdrowotnych bowiem nierzadko są przyczyną rozwoju nowotworu.

Świerzb

Najczęściej objawia się dokuczliwym świądem skóry, który nasila się w nocy pod wpływem rozgrzania ciała w pościeli oraz po gorącej kąpieli. Zmiany zlokalizowane w okolicach pośladków i narządów płciowych, odmiennie niż w innych lokalizacjach mają postać czerwonobrązowych guzków i mogą utrzymywać się przez długi czas po ustąpieniu zakażenia.

1. Gerd Herold, Medycyna wewnętrzna. Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2006
2. Stefania Jabłońska, Sławomir Majewski: Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. PZWL, 2005