Czym jest hirsutyzm?

Hirsutyzm to dolegliwość oznaczająca nadmierne owłosienie na twarzy i całym ciele. Zazwyczaj nie nosi ze sobą niebezpieczeństwa dla zdrowia, rzadko jest skutkiem jakiejś poważniejszej choroby, która może zagrażać życiu, ale niewątpliwe jest dość uciążliwym defektem estetycznym, zwłaszcza u kobiet. Nadmierne owłosienie często jest przypadłością rodzinną, za którą odpowiadają geny i ciemna karnacja, może być również skutkiem ubocznym przyjmowanych leków, jak chociażby tabletek antykoncepcyjnych czy sterydów, a także zaburzeń hormonalnych.

Nadmierne owłosienie u kobiet

Nadmierne owłosienie u kobiet przyjmuje postać tzw. męskiego owłosienia, czyli w miejscach typowych dla mężczyzn. Pojawiają się wówczas włosy na plecach, twarzy i klatce piersiowej, a co za tym idzie również owłosienie nie piersiach. Może wystąpić także zarost na brodzie i niewielki meszek na górną wargą, przypominający wąsik. Za ten typ owłosienia odpowiedzialny jest zazwyczaj podwyższony poziom męskich hormonów płciowych.

Poszukujesz skutecznych zabiegów na problem nadmiernego owłosienia? Umów bezpłatną konsultację w Clinica Cosmetologica dr Igor Michajłowski. Zobacz więcej na https://clinicacosmetologica.pl/artykuly/nadmierne-owlosienie/

Depilacja nógOrganizm kobiety funkcjonuje prawidłowo dzięki żeńskim hormonom płciowym, czyli estrogenom. Odpowiedzialne są one przede wszystkim za regularność cykli miesiączkowych i umożliwiają zajście w ciążę. Jednakże prócz estrogenów każdy organizm kobiecy wytwarza także niewielkie ilości androgentów, czyli męskich hormonów płciowych, które wbrew pozorom spełniają w organizmie ważne funkcje, pod warunkiem, że wydzielane są w odpowiednich proporcjach.

Nadmiar androgenów prowadzi głównie do pojawienia się niekorzystnych objawów m.in. do hirsutyzmu, ale towarzyszyć mu mogą również objawy wirylizacji, czyli inne cechy typowo męskie, jak niski głos i włosy na piersiach. Stosunkowo często wraz z hirsutyzmem występują zaburzenia miesiączkowania, niepłodność i trądzik

Hirsutyzm wiąże się również z chorobą niedoczynności tarczycy, anoreksją, chorobą nadnerczy i jajników. Nadmierne owłosienie u kobiet pojawia się również w okresie pokwitania. Jajniki przestają wówczas produkować estrogeny i progesteron, a niedobór tych hormonów płciowych skutkuje właśnie hirsutyzmem. U kobiet w okresie menopauzy objawia się on nadmiernym owłosieniem na twarzy z równoczesnym wypadaniem włosów na głowie lub też łysieniem typu męskiego.

Objawom tym często towarzyszą:

• uderzenia gorąca,
  • kołatanie serca,
  • wahania ciśnienia,
  • bóle głowy,
  • zmiany osobowości,
  • szybkie męczenie się,
  • osteoporoza.

Nadmierne owłosienie u mężczyzn

Przyjęło się, że to kobiety zazwyczaj przywiązują dużą wagę do swego wyglądu i dbają o to, by pozbyć się ze swojego ciała niechcianych włosków. Należy jednak pamiętać, że nadmierne owłosienie to problem, z jakim wbrew pozorom borykają się również mężczyźni. Wielu przedstawicieli płci męskiej skarży się na zbyt obfite owłosienie w konkretnych partiach ciała lub też na całej jego powierzchni. Dolegliwość ta nazywana jest hipertrychozą i niekiedy mylenie kojarzona ze zbyt dużą produkcją hormonów. Podłoża hipertrychozy należy jednak dopatrywać się w niewłaściwym korzystaniu z leków psychotropowych, przeciwdrgawkowych, leków obniżających ciśnienie a także przyjmowania sterydów anabolicznych. Predyspozycje genetyczne również mają bardzo duże znaczenie.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że nadmierne owłosienie u mężczyzn może być powiązane z niedożywieniem, zdarza się, że jest konsekwencją chorób ośrodkowego układu nerwowego. Pod żadnym pozorem nie należy bagatelizować tego problemu, gdyż może być zwiastunem poważnych zmian na skórze, a nawet nowotworu

Hirsutyzm – objawy

Hirsutyzm może przyjmować najróżniejsze formy i odmiennym nasileniu, od niewielkiego meszku nad górną wargą do nadmiernego owłosienia na piersiach i plecach.

Do typowych objawów hirsutyzmu zalicza się więc:

• nadmierne owłosienie na twarzy,
  • owłosienie klatki piersiowej,
  • owłosienie na piersiach i włosy na sutkach,
  • włosy na plecach,
  • owłosienie na brzuchu,
  • nadmierne owłosienie okolicy sromowej,
  • łojotok,
  • trądzik,
  • łysienie w okolicy skroniowej.

Hirsutyzm – przyczyny

Nadmierne owłosienie zazwyczaj związane jest z zaburzeniami hormonalnymi. Zdarza się jednak, że przyczyną hirsutyzmu są poważne schorzenia ogólnoustrojowe, a nawet nowotwór złośliwy. Wśród tych ostatnich nadmierne owłosienie powodują przeważnie niektóre guzy jajnika, guzy jąder, rak tarczycy i rak nerek. Z kolei jeśli hirsutyzm występuje wraz z otyłością, nadciśnieniem tętniczym, różowymi rozstępami na skórze, zmęczeniem mięśni, zaburzeniami w miesiączkowaniu i cukrzycą, może to wskazywać na wystąpienie zespołu Cushinga, czyli wieloobjawowego zespołu wywołanego przez guzy nadnerczy.

Hirsutyzm – leczenie

W przeważającej większości przypadków hirsutyzm jest uwarunkowany genetycznie i niepowiązany z innymi chorobami. Wtedy skuteczną metodą usuwania nadmiernego owłosienia jest zabieg elektrolizy. Polega on na usuwaniu cebulek włosowych za pomocą niskonapięciowego prądu. Często też osoby zmagające się z nadmiernym owłosieniem sięgają po zabiegi kosmetyczne takich jak chociażby golenie za pomocą depilatorów chemicznych czy zwykłej maszynki jednorazowej.

Z tym, że efekty takich zabiegów utrzymują się znacznie krócej, poza tym niekiedy proces trzeba powtarzać niemal codziennie, co prowadzi do podrażnień skóry. Istnieją jednak bardziej skutecznie rozwiązania walki z nadmiernym owłosieniem

Depilacja woskiem

Wosk do depilacji jest jedną z najskuteczniejszych metod radzenia sobie ze skutkami hirsutyzmu i usuwania niechcianych włosków. Podczas zabiegu rozgrzany wosk dociera do głębokich warstw skóry i jest w stanie wyrwać włos wraz z cebulką. Usuniecie owłosienia wraz z korzeniem powoduje, że odrastanie trwa długo, a co za tym idzie efektami można cieszyć się przez kilka tygodni. Warto również zaznaczyć, że dopiero systematyczność pozwala uzyskać trwałe rezultaty, znacznie osłabiając i niwelując ilość włosów, które jeśli odrastają stają się rzadsze i słabe. Depilacja woskiem to dobra metoda dla osób, które z różnych powodów nie mogą skorzystać z depilacji laserem.

Zabieg wykonany w profesjonalnym gabinecie kosmetologicznym pozwoli cieszyć się długotrwałymi efektami i przede wszystkim uniknąć powikłań, w postaci np. wrastających włosków. Warto jednak obserwować reakcję skóry po zabiegu, gdyż w przypadku cery suchej i wrażliwej, mimo wcześniejszego odpowiedniego przygotowania, mogą pojawić się podrażnienia po depilacji woskiem

Depilacja laserowa – ile zabiegów wykonać dla najlepszych efektów?

Metodą skuteczniejszą od depilacji woskiem jest depilacja laserowa Vectus, szczególnie u osób, u których włoski odrastają szybko. Ponadto laserowa depilacja rozwiązuje przy okazji inne problemy, jak wrastające włoski i zapalenie mieszków włosowych, a to wszystko dzięki temu, że podczas zabiegu włoski usuwane są na stałe. Co więcej laser Vectus, za pośrednictwem którego dochodzi do zabiegu, wyposażony jest w nowoczesny czytnik melaniny Skintel, dzięki czemu urządzenie jest w stanie samodzielnie dobrać moc lasera, optymalnie dopasowaną do indywidualnych właściwości zarówno skóry, jak i włosów pacjenta. Depilacja laserowa efekty daje już po serii 406 zabiegów.

1. Brzezińska-Wcisło, L., Lis A., Kamińska G., Wcisło-Dziadecka D., Fizjologia i patologia wzrostu i utraty włosów na głowie u człowieka: Postępy Dermatologiii Alergologii, 2003
2. Styczeń P.: Włosom na ratunek, Art of Beauty, 2, (2015)
3. Wormer E.J.: Włosy. Pielęgnacja i zdrowie, Wydawnictwo Klub dla Ciebie, Warszawa, 2000