Ureaplasma to jedna z bakterii, która jest przenoszona drogą płciową i wywołuje infekcje narządów płciowych. Aby zarazić się tą bakterią, wystarczy odbyć stosunek płciowy z zarażoną osobą i bez odpowiedniego zabezpieczenia. Bakteria ta jest odpowiedzialna za powstanie nierzeżączkowego zapalenia cewki moczowej, a u kobiet ma bardzo duże znaczenie przy stanach zapalnych narządów miednicy mniejszej. Rzadziej może dojść do zakażenia w wyniku kontaktów pośrednich, czyli poprzez używanie tych samych ręczników, gąbek czy innych przedmiotów, których używa się w ciągu dnia.

Ureaplasma i ciąża

Nawet 70% kobiet i mężczyzn może być zarażonych bakterią, jaką jest ureaplasma. Bakterią tą można się także zarazić w czasie porodu, kiedy dziecko będzie przechodziło przez kanał rodny zarażonej matki. Jednak takie przypadki są bardzo rzadkie i dotyka to przeważnie kobiety, które nie leczyły się albo robiły to niewłaściwie.

Ureaplasma jest podstępną chorobą, ponieważ jej objawy nie są jednoznaczne, jak jest w przypadku wielu chorób wenerycznych

Są też przypadki, w których objawy w ogóle się nie pojawiają, a poprzez to nie można postawić właściwej diagnozy i w tym czasie choroba będzie się rozprzestrzeniała.

Test PCR na obecność ureaplasma

Osoby, które podejrzewają u siebie ureaplasma, mogą skorzystać z testów PCR, które można zamówić z domu poprzez Internet. Jest to test o wysokiej czułości, ponieważ wykrywa nawet pojedyncze bakterie. Poza tym można go również wykonać jako badanie kontrolne po leczeniu zakażenia Ureaplasma urealyticum albo Ureaplasma parvum.

Objawy zakażenia ureaplasma

Choroba ta może przebiegać bezobjawowo, ale w niektórych przypadkach, gdy dochodzi do jej nasilenia, pojawiają się następujące objawy:Ureaplasma

• problemy z oddawaniem moczu,
  • silne uczucie parcia na pęcherz,
  • ból i pieczenie w okolicy cewki moczowej,
  • częste oddawanie moczu w ciągu dnia i nocy.

U kobiet zakażenie to może doprowadzić do zapalenia szyjki macicy i/lub cewki moczowej. Jednak warto wiedzieć, że choroba nie objawia się w bardzo niepokojący sposób. Jeśli chodzi o objawy, to są one podobne do symptomów innych chorób, które są przenoszone drogą płciową, a przeważnie chodzi tu o chlamydiozę oraz zakażenia Mycoplasma genitalium i Mycoplasma hominis, a będą to miernie nasilone upławy, świąd i szczypanie w cewce moczowej, a także krwawienia w trakcie i pomiędzy miesiączkami.

Jeśli zakażenie u kobiet nie będzie leczone, to rozszerzy się ono na narządy miednicy mniejszej i doprowadzi to do zapalenia błony śluzowej macicy, przydatków, czyli jajników, jajowodów i przymacicza, a także dojść może zapalenia otrzewnej. Te powikłania po nieleczonym zakażeniu mogą doprowadzić do bezpłodności, poronienia albo ciąży pozamacicznej

Natomiast w przypadku mężczyzn zakażenie to przebiega jako nierzeżączkowe zapalenie cewki moczowej. Tutaj również jest dużo przypadków, w których zakażenie przebiega bezobjawowo. Jeśli pojawiają się objawy, to są one podobne do tych, które występują przy chlamydiozie, zakażeniu Mycoplasma genitalium i Mycoplasma hominis, a są to: śluzowy, wodnisty, śluzowo – ropny albo ropny wyciek z cewki moczowej, a także objawy świadczące o zapaleniu błony śluzowej cewki moczowej. W związku z tym będzie to pieczenie lub szczypanie w cewce moczowej, dyskomfort lub ból podczas oddawania moczu, uczucie szczypania, mrowienia albo pieczenia w ujściu zewnętrznej cewki. Może się również rozwinąć bezpłodność, jeżeli dojdzie do zajęcia najądrzy i gruczołu krokowego.

Diagnoza zakażenie ureaplasma

W zdiagnozowaniu tej choroby bardzo pomocne mogą się okazać testy PCR, które mogą potwierdzić lub wykluczyć obecność bakterii w badanym materiale. Czułość i swoistość tego testu wynosi aż 99% i pozwala wykryć nawet bardzo małą liczbę bakterii. U kobiet w celu badania pobiera się wymaz z szyjki macicy i/lub cewki moczowej. Natomiast u mężczyzn bierze się wymaz z cewki moczowej. Innym sposobem jest wykonanie badania z pierwszych 15 – 20 ml porannego moczu.

Test PCR można zamówić do domu ze strony: https://drwenerolog.pl/produkt/ureaplasma-test-badanie/

Leczenie zakażenia ureaplasma

W leczeniu stosuje się tutaj antybiotykoterapię, a są to przeważnie leki z grupy tetracykliny albo erytromycyny. Bardzo często dochodzi do infekcji układu moczowo – płciowego, które są wywoływane przez Ureaplasma urealyticum. Nieleczona może doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych, dlatego tak ważne jest szybkie wykrycie choroby.

1. Marek Elias, Joanna Grześko, Radosław Siejkowski, Joanna Nowicka, Beata Mączyńska, Marian Goluda, Marian St. Gabryś, Obecność Mycoplasma hominis i Ureaplasma urealyticum w kanale szyjki macicy kobiet, Ginekologia Polska 2005 T.76
2. Andrzej Szczeklik, Choroby wewnętrzne. tom I, II Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, 2005