Bardzo częstym zakażeniem pochwy jest waginoza, która inaczej nazywana jest bakteryjnym zakażeniem pochwy, niespecyficznym zapaleniem pochwy, bakteryjnym zapaleniem pochwy oraz bakteryjną waginozą. Choroba ta najczęściej przytrafia się młodym kobietom do trzydziestego roku życia, które są aktywne seksualnie. Prawdopodobnie na waginozę choruje więcej kobiet niż na grzybicę albo rzęsistkowicę.

Waginoza – na czym polega?

Bakteryjne zapalenie pochwy, zgodnie z najnowszymi badaniami, ma około 10 – 14% kobiet w wieku rozrodczym. Natomiast w przypadku kobiet w ciąży odsetek zakażeń mieście się w przedziale od 1 do 30%.

Czytaj więcej o waginozie – bakteryjnym zapaleniu pochwy na stronie: https://drwenerolog.pl/choroby/bakteryjne-zapalenie-pochwy/

Przyczyną waginozy jest głównie zanik prawidłowej flory bakteryjnej, a przeważnie pałeczek kwasu mlekowego, ale również może to być związane z rozwojem mieszanej flory bakteryjnej.

Natomiast bakteryjnemu zapaleniu pochwy sprzyja:

• niewłaściwa higiena osobista,
  • stosowanie wkładek domacicznych,
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego,
  • częsta zmiana partnerów seksualnych,
  • stosowanie antybiotyków albo leków immunosupresyjnych.

Niektórzy naukowcy twierdzą, że waginoza może być przenoszona na innych partnerów lub partnerki seksualne, co jest bardzo ważne, ponieważ oni również muszą się leczyć

Jednak bakteryjne zapalenie pochwy o wiele częściej dotyka kobiet, które bardzo często zmieniają partnerów seksualnych, ale też nie zabezpieczają się właściwie, np. poprzez używanie prezerwatywy. Jeśli dochodzi do stosunku seksualnego i to takiego bez właściwego zabezpieczenia, to bakterie te bardzo łatwo będą mogły się przenieść na wrażliwe okolice pochwy. Poza tym ważne jest utrzymywanie prawidłowej higieny osobistej podczas miesiączki, ponieważ wtedy również może dojść do zakażenia.

Objawy bakteryjnego zapalenia pochwy

Bakteryjne zapalenie pochwy, ale też i inne choroby, mogą się przenosić drogą płciową . Waginoza na początku nie ma żadnych charakterystycznych objawów, a jeżeli pojawią się jakieś objawy, to choroba może być już w bardzo zaawansowanym stadium rozwoju.

Takie najważniejsze objawy to szarobiaławe upławy, a także nieprzyjemny zapach z pochwy, który przypomina zapach nieświeżych ryb. Do tego może dojść, ale już rzadziej, świąd sromu i pochwy oraz zajęcie cewki moczowej, czyli będzie to pieczenie, częstomocz, szczypanie podczas oddawania moczu, ból podbrzusza

Bardzo ważne jest to, aby nie lekceważyć tej choroby, ponieważ brak jej leczenia może mieć poważne konsekwencje. Brak jej leczenia może spowodować zapalenie narządów miednicy mniejszej, a więc zapalenie błony śluzowej macicy, przydatków, czyli jajników, jajowodów i przymacicza, a także zapalenia otrzewnej. Są to groźne powikłania, które mogą doprowadzić do bezpłodności. Poza tym zwiększa się ryzyko ciąży pozamacicznej. Natomiast, jeżeli dotyczy ono kobiet w ciąży, to zwiększa się ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu, wewnątrzmacicznego zakażenia płodu, niskiej masy urodzeniowej dziecka oraz zakażenie okołoporodowe matki i dziecka.

Leczenie waginozy

Bakteryjnego zapalenia pochwy nie da się wyleczyć domowymi sposobami. Dlatego ważne jest, aby zgłosić się do specjalisty, a potem stosować przepisane przez niego leki. Lekarz musi najpierw obejrzeć narząd rodny w czasie badania ginekologicznego, ale też zleci wykonanie posiewu wydzieliny z określeniem antybiogramu.

Najlepiej sprawdza się leczenie sulfonamidami albo antybiotykami, które mogą być podawane doustnie lub dopochwowo, a także mogą to być preparaty do smarowania okolic intymnych

Diagnostyka laboratoryjna waginozy ma kilka metod. Do najważniejszych należy oznaczenie PH pochwy, ocena preparatów mikroskopowych, hodowla Gardnerella vaginalis, a także badanie stężenia amin aromatycznych. Poza tym możliwe jest również wykonanie testów, które są oparte na wykrywaniu materiału genetycznego wspomnianych wyżej bakterii za pomocą reakcji łańcuchowej polimerazy (PCR).

Test PCR na waginozę – badanie na waginozę

Testy PCR powstały dla osób, które są aktywne seksualnie i często zmieniają partnerów seksualnych. Zalety takiego testu PCR na waginozę to krótki czas realizacji badania, możliwość równoczesnej identyfikacji kilku patogenów podczas jednego badania, bezpieczeństwo danych, wysoka czułość badania, łatwe pobieranie materiału do badania i, co najważniejsze, pewny wynik.

Badanie na waginozę - zamów online

1. Nugent RP, Krohn MA, Hillier SL. Reliability of diagnosing bacterial vaginosis is improved by a standardized method of gram stain interpretation. J Clin Microbiol 1991; 29: 297-301
2. Tomasz F. Mroczkowski (red.) Choroby przenoszone drogą płciową. PZWL 1998
3. Żabicka D, Kuch A. Stany zapalne pochwy – czynniki etiologiczne, diagnostyka i leczenie. „Klinika Nowa Medycyna Zakażeń”. 15 (5–6), 2008